海外

2018年07月11日

IMG_2829ウィンブルドンのベスト8まで勝ち進んだ錦織圭。
残念ながらジョコビッチに敗れました。
うーん、あの股抜きショット、見事だったなぁ。
4大大会の中でも、やっぱりウィンブルドンは特別。
どうせならここで優勝して欲しいよね。

waits2 at 23:53コメント(0) 

2018年07月09日

IMG_2817サッカー大好きの友人しんちゃんが、サンクトペテルブルクに到着した模様。
サッカーW杯の準決勝を観戦するためだ。
日本代表が勝ち残っていることを願って行ったわけではなく、準決勝ならどんなカードであっても面白いに決まっているからだ
彼は、ブラジル大会にも、南アフリカ大会にも行っている....尊敬するわぁ。
だけじゃない、彼は毎月の僕のライブにも来てくれるのだが、来月の広島のライブにも来てくれる...ぶちぶち尊敬する

と書きましたが、正確には、南アフリカ大会ではなく、フランス大会でした

waits2 at 21:11コメント(0) 

2018年07月02日

noctilucaこの写真の使用を許可してくれたオランダのフォトグラファーに完成したCDを郵送しました。
料金はたったの330円。
5日で届くみたいですね。
出したのが夕方だったので、来週の月曜か火曜くらいかな?
喜んでいただけると嬉しいなぁ。
同封した手紙に、「感謝の意を表して、サッカーW杯、オランダを応援しますね!」と書きたかったのに、今大会オランダ出場してないんよね
そうだ、彼のサイトを紹介しておきましょう。
こちらがSander van der WelさんのHPです。
さて、今日は早く寝て、明日の朝3時に起きて応援するかの

waits2 at 20:42コメント(0) 

2018年04月11日

連敗が止まらないカープ。
最初の勢いはどこへ....
トホホな気持ちでインスタを眺めていたらこんなものが
IMG_1892野球観戦しているのは、なんとエド・シーラン!
昨日アップした写真だ。
今日(11日)、13日、14日と大阪城ホールで公演があるため大阪にいるエド・シーラン、昨日は甲子園でカープ対タイガースを観戦したようだ。
注目すべきは、エドが着ているユニホーム!
エライ!
甲子園であるにもかかわらず、我らがカープのユニホームを着ているではないか
英国人の彼が野球のことなんかよーわからんじゃろうに
きっと、ノリで観に来たんだろうね。
そして、球場で「どっちのユニホームがいい?」と訊かれ、「こっち!」とカープを選んだのだろう。
いや、"Carp"だったら選んでなかったかも?
"Hiroshima"だったので選んだのではなかろうか
エライ
一番奥の、同じくカープユニを着た女性は、おそらくフィアンセ。
新婚旅行はズムスタに行きんさい


waits2 at 23:06コメント(0) 

2018年01月15日

米amazon社のCEOであるジェフ・ベゾス氏は、不法移民の子どもが大学に通えるよう奨学金36億円余りを寄付したという。
オバマ前政権が導入した移民の子に対する措置を撤廃するとトランプ政権が発表したことへの対抗的な行為。
なんでもベゾス氏の父親は16歳のときに一人で渡米し、当時英語も喋れなかったが、多くの支援を得たという過去があるらしい。
その息子である彼は、今や世界一の富豪とも言われている。
そもそもネイティブアメリカン以外、アメリカ国民は不法移民じゃろ!
トランプの発想&行為は、人類の歴史の逆走。
退化してどこを目指すんかいの。

waits2 at 18:50コメント(0) 

2017年12月13日

ノーベル文学賞を受賞したカズオ・イシグロさんの記念講演の記事。
多大な影響を受けたというミュージシャンの名前が連ねられていた。
カズオ-2カズオ-1

トム・ウェイツ、ボブ・ディラン、ニーナ・シモン、レイ・チャールズ、スプリングスティーン、おいおい、僕が好きなミュージシャンばかりじゃないか!
カズオ・イシグロさん、あなたとは絶対に気が合うわ

waits2 at 21:33コメント(0) 

2017年12月11日

ノーベル平和賞授賞式サーロー節子さんのスピーチ
icanWhen I was a 13-year-old girl, trapped in the smouldering rubble, I kept pushing. I kept moving toward the light. And I survived. Our light now is the ban treaty. To all in this hall and all listening around the world, I repeat those words that I heard called to me in the ruins of Hiroshima:
"Don't give up!
Keep pushing!
See the light?
Crawl towards it."


waits2 at 22:45コメント(0) 

2017年10月07日

2017年のノーベル平和賞は、核兵器の非合法化と廃絶を目指す国際NGOで、今年の核兵器禁止条約成立に貢献した「核兵器廃絶国際キャンペーン」(ICAN)が受賞することとなった。
授賞理由としてノーベル委員会は、「核兵器がもたらす破滅的な結果を人々に気づかせ、条約で禁止しようと草分け的な努力をしてきた」と説明している。

ICAN(核兵器廃絶国際キャンペーン)は、「核戦争防止国際医師会議」(IPPNW/1985年にノーベル平和賞受賞)のオーストラリアの運動から派生し、2007年に正式に発足。本部はスイスのジュネーブにある。日本のピースボートなど101カ国に468のパートナー団体を持つ。核兵器禁止条約を求める国際世論を高めたりするために、メディアやネットを使ったキャンペーンを展開してきた。
ICANの読み方は、「アイキャン」

waits2 at 09:11コメント(0) 

2017年10月02日

米国ラスベガスで1日夜、銃乱射事件が起きた。
少なくとも50人が死亡、400人以上が負傷する米国史上最悪の銃乱射事件となった。
CNNによると、容疑者の男は地元に住むスティーブン・パドック(64)で既に自殺している。
え!?64歳!?
何を考えとるんや!
60年以上も生きて、こんな馬鹿なことをするなんて
酷すぎる。


waits2 at 23:47コメント(0) 

2017年10月01日

皆さんは、米TV番組「The Late Late Show」の名物コーナー「Carpool Karaoke / カープール・カラオケ」をご存知でしょうか?
これまで数々の大物アーティストが出演しているようだが、僕が好きなエド・シーランも出演している。
毎回出演するゲストが魅力的というのもあるのだろうが、司会を務めるジェームズ・ コードン(英国出身の俳優?コメディアン?ミュージカルシーンガー?)のトークと歌唱力が呆れるくらい素晴らしい
エド・シーランとのハモも抜群で、タイム感、ピッチ感もさることながら、歌詞を完璧に覚えているのに感心する!そして何よりとても楽しそうに歌うので、見ていてこっちが幸せになる
えーい、説明より、見る方が早いね

日本語字幕がついたバージョンもあるので、紹介しておきます。
なお、以下をクリックしてもそのまま表示されず、別ウィンドウへのジャンプが促されると思われるのでご了承ください。それと著作権の問題を避けるためか、歌の部分は早送りになっている模様。
Part 1

Part 2

Part 3



waits2 at 20:36コメント(0) 

2017年09月20日

来月末にEd Sheeranがやって来る。
大阪城ホールと武道館でやるようだ。
エド・シーランのライブを初めて見たのは、2014年8月8日で会場は新木場にあるStudio Coastだった。
3年前でも既に世界では大スターだったエドだが、日本ではもう一つだったので、まだあの会場で大丈夫だったが、さすがに今では日本でも有名になったので、会場もメジャー級に格上げ。
今回、来日を知ったのが遅かったので、今だと、法外な代金のチケットしか手に入れられない。
例えば、こんな感じ:

IMG_0746IMG_0747

SS席は売り切れのようだ。
本来の価格はこちら:

IMG_07485万円のチケットなんて買う気はない。
可能性があるとしたらB席だが、これもねぇ、元々8千円と知ると、馬鹿みたいな気がしてくる。
というか、そもそも、これって違法行為じゃないの?
これとダフ屋の違いは何なの?
そもそも、「本当は行きたいんだけど、どうしても行けなくなったので、よろしければ買ってもらえませんか?」というケース以外、転売なんかしちゃいけんじゃろう
で、その転売価格は、原価以下でなければ法的に許されないようにすべき!
言うまでもなく、野球のチケットもね!
ほんと、法律を作っている方々、誰か本気で取り組んでみてーやねぇ。

waits2 at 23:52コメント(0) 

2017年09月05日

9月4日、キャサリン妃が第3子を妊娠していることを、英王室は発表した。
キャサリン、やるなぁ。
彼女は本当に堂々としている。
ウィリアム王子に対して、「王子様」なんて気持ちなんか微塵も感じない。
本当に"仕方なく結婚してやった"感じがする。
一切の媚びを感じない。
気持ちいい。


waits2 at 00:55コメント(0) 

2017年08月15日

IMG_0504英国ロンドンにある国会議事堂の大時計、通称「ビッグベン」が、大規模改修工事のため今月21日の正午を最後に、2021年までの4年間停止するという。
あらあら、それは寂しいですねぇ。
今年の4月、"Ding-Dong"という曲を書きましたが、このタイトルは、この大時計の鐘の音で、前奏等に、あのメロも使わせてもらっています。
なので、この曲を歌っている時、頭の中ではこの写真を撮った時の光景が浮かんでいることが多いのです。
人って、目を開けたまま、全然違うものを見ることが出来るんよね

waits2 at 23:55コメント(0) 

2017年07月05日

昨日の大ちゃんのfacebook
11いよいよ、フランスへと旅だったようだ。
フランスはヴィエンヌで開催されるジャズフェスティバルに出演するためだ
かっこええ
こちらのサイトに、大ちゃん属する"Tri4th"が紹介されている。
フランスでの演奏はこのフェスティバルだけだが、実は今回、デンマークはコペンハーゲンでも演奏するようだ:
☆TRI4TH、ヨーロッパ・ツアー
・7月5日(水)Club de minuit(France:Vienne)
Start…24:00〜、Charge…Free

・7月8日(土)Jazzhouse(Denmark:Copenhagen)
Start…23:00〜、Charge…Free

・7月9日(日)Kongens Have(Denmark:Copenhagen)
Start…14:00〜、Charge…Free

ヨーロッパ、楽しんできてもらいたいね。
Bon voyage!

waits2 at 00:01コメント(0) 

2017年06月07日

ボブ・ディランがノーベル文学賞の受賞講演の音声をネットで公開したようだ。
一応、全文掲載。
なんかグッときた、最後の方の青と赤の文字のとこだけ訳してみた。



When I first received this Nobel Prize for Literature, I got to wondering exactly how my songs related to literature. I wanted to reflect on it and see where the connection was. I'm going to try to articulate that to you. And most likely it will go in a roundabout way, but I hope what I say will be worthwhile and purposeful.

If I was to go back to the dawning of it all, I guess I'd have to start with Buddy Holly. Buddy died when I was about eighteen and he was twenty-two. From the moment I first heard him, I felt akin. I felt related, like he was an older brother. I even thought I resembled him. Buddy played the music that I loved – the music I grew up on: country western, rock ‘n' roll, and rhythm and blues. Three separate strands of music that he intertwined and infused into one genre. One brand. And Buddy wrote songs – songs that had beautiful melodies and imaginative verses. And he sang great – sang in more than a few voices. He was the archetype. Everything I wasn't and wanted to be. I saw him only but once, and that was a few days before he was gone. I had to travel a hundred miles to get to see him play, and I wasn't disappointed.

He was powerful and electrifying and had a commanding presence. I was only six feet away. He was mesmerizing. I watched his face, his hands, the way he tapped his foot, his big black glasses, the eyes behind the glasses, the way he held his guitar, the way he stood, his neat suit. Everything about him. He looked older than twenty-two. Something about him seemed permanent, and he filled me with conviction. Then, out of the blue, the most uncanny thing happened. He looked me right straight dead in the eye, and he transmitted something. Something I didn't know what. And it gave me the chills.

I think it was a day or two after that that his plane went down. And somebody – somebody I'd never seen before – handed me a Leadbelly record with the song "Cottonfields" on it. And that record changed my life right then and there. Transported me into a world I'd never known. It was like an explosion went off. Like I'd been walking in darkness and all of the sudden the darkness was illuminated. It was like somebody laid hands on me. I must have played that record a hundred times.

It was on a label I'd never heard of with a booklet inside with advertisements for other artists on the label: Sonny Terry and Brownie McGhee, the New Lost City Ramblers, Jean Ritchie, string bands. I'd never heard of any of them. But I reckoned if they were on this label with Leadbelly, they had to be good, so I needed to hear them. I wanted to know all about it and play that kind of music. I still had a feeling for the music I'd grown up with, but for right now, I forgot about it. Didn't even think about it. For the time being, it was long gone.

I hadn't left home yet, but I couldn't wait to. I wanted to learn this music and meet the people who played it. Eventually, I did leave, and I did learn to play those songs. They were different than the radio songs that I'd been listening to all along. They were more vibrant and truthful to life. With radio songs, a performer might get a hit with a roll of the dice or a fall of the cards, but that didn't matter in the folk world. Everything was a hit. All you had to do was be well versed and be able to play the melody. Some of these songs were easy, some not. I had a natural feeling for the ancient ballads and country blues, but everything else I had to learn from scratch. I was playing for small crowds, sometimes no more than four or five people in a room or on a street corner. You had to have a wide repertoire, and you had to know what to play and when. Some songs were intimate, some you had to shout to be heard.

By listening to all the early folk artists and singing the songs yourself, you pick up the vernacular. You internalize it. You sing it in the ragtime blues, work songs, Georgia sea shanties, Appalachian ballads and cowboy songs. You hear all the finer points, and you learn the details.

You know what it's all about. Takin' the pistol out and puttin' it back in your pocket. Whippin' your way through traffic, talkin' in the dark. You know that Stagger Lee was a bad man and that Frankie was a good girl. You know that Washington is a bourgeois town and you've heard the deep-pitched voice of John the Revelator and you saw the Titanic sink in a boggy creek. And you're pals with the wild Irish rover and the wild colonial boy. You heard the muffled drums and the fifes that played lowly. You've seen the lusty Lord Donald stick a knife in his wife, and a lot of your comrades have been wrapped in white linen.

I had all the vernacular all down. I knew the rhetoric. None of it went over my head – the devices, the techniques, the secrets, the mysteries – and I knew all the deserted roads that it traveled on, too. I could make it all connect and move with the current of the day. When I started writing my own songs, the folk lingo was the only vocabulary that I knew, and I used it.

But I had something else as well. I had principals and sensibilities and an informed view of the world. And I had had that for a while. Learned it all in grammar school. Don Quixote, Ivanhoe, Robinson Crusoe, Gulliver's Travels, Tale of Two Cities, all the rest – typical grammar school reading that gave you a way of looking at life, an understanding of human nature, and a standard to measure things by. I took all that with me when I started composing lyrics. And the themes from those books worked their way into many of my songs, either knowingly or unintentionally. I wanted to write songs unlike anything anybody ever heard, and these themes were fundamental.

Specific books that have stuck with me ever since I read them way back in grammar school – I want to tell you about three of them: Moby Dick, All Quiet on the Western Front and The Odyssey.


Moby Dick is a fascinating book, a book that's filled with scenes of high drama and dramatic dialogue. The book makes demands on you. The plot is straightforward. The mysterious Captain Ahab – captain of a ship called the Pequod – an egomaniac with a peg leg pursuing his nemesis, the great white whale Moby Dick who took his leg. And he pursues him all the way from the Atlantic around the tip of Africa and into the Indian Ocean. He pursues the whale around both sides of the earth. It's an abstract goal, nothing concrete or definite. He calls Moby the emperor, sees him as the embodiment of evil. Ahab's got a wife and child back in Nantucket that he reminisces about now and again. You can anticipate what will happen.

The ship's crew is made up of men of different races, and any one of them who sights the whale will be given the reward of a gold coin. A lot of Zodiac symbols, religious allegory, stereotypes. Ahab encounters other whaling vessels, presses the captains for details about Moby. Have they seen him? There's a crazy prophet, Gabriel, on one of the vessels, and he predicts Ahab's doom. Says Moby is the incarnate of a Shaker god, and that any dealings with him will lead to disaster. He says that to Captain Ahab. Another ship's captain – Captain Boomer – he lost an arm to Moby. But he tolerates that, and he's happy to have survived. He can't accept Ahab's lust for vengeance.

This book tells how different men react in different ways to the same experience. A lot of Old Testament, biblical allegory: Gabriel, Rachel, Jeroboam, Bildah, Elijah. Pagan names as well: Tashtego, Flask, Daggoo, Fleece, Starbuck, Stubb, Martha's Vineyard. The Pagans are idol worshippers. Some worship little wax figures, some wooden figures. Some worship fire. The Pequod is the name of an Indian tribe.

Moby Dick is a seafaring tale. One of the men, the narrator, says, "Call me Ishmael." Somebody asks him where he's from, and he says, "It's not down on any map. True places never are." Stubb gives no significance to anything, says everything is predestined. Ishmael's been on a sailing ship his entire life. Calls the sailing ships his Harvard and Yale. He keeps his distance from people.

A typhoon hits the Pequod. Captain Ahab thinks it's a good omen. Starbuck thinks it's a bad omen, considers killing Ahab. As soon as the storm ends, a crewmember falls from the ship's mast and drowns, foreshadowing what's to come. A Quaker pacifist priest, who is actually a bloodthirsty businessman, tells Flask, "Some men who receive injuries are led to God, others are led to bitterness."

Everything is mixed in. All the myths: the Judeo Christian bible, Hindu myths, British legends, Saint George, Perseus, Hercules – they're all whalers. Greek mythology, the gory business of cutting up a whale. Lots of facts in this book, geographical knowledge, whale oil – good for coronation of royalty – noble families in the whaling industry. Whale oil is used to anoint the kings. History of the whale, phrenology, classical philosophy, pseudo-scientific theories, justification for discrimination – everything thrown in and none of it hardly rational. Highbrow, lowbrow, chasing illusion, chasing death, the great white whale, white as polar bear, white as a white man, the emperor, the nemesis, the embodiment of evil. The demented captain who actually lost his leg years ago trying to attack Moby with a knife.

We see only the surface of things. We can interpret what lies below any way we see fit. Crewmen walk around on deck listening for mermaids, and sharks and vultures follow the ship. Reading skulls and faces like you read a book. Here's a face. I'll put it in front of you. Read it if you can.

Tashtego says that he died and was reborn. His extra days are a gift. He wasn't saved by Christ, though, he says he was saved by a fellow man and a non-Christian at that. He parodies the resurrection.

When Starbuck tells Ahab that he should let bygones be bygones, the angry captain snaps back, "Speak not to me of blasphemy, man, I'd strike the sun if it insulted me." Ahab, too, is a poet of eloquence. He says, "The path to my fixed purpose is laid with iron rails whereon my soul is grooved to run." Or these lines, "All visible objects are but pasteboard masks." Quotable poetic phrases that can't be beat.

Finally, Ahab spots Moby, and the harpoons come out. Boats are lowered. Ahab's harpoon has been baptized in blood. Moby attacks Ahab's boat and destroys it. Next day, he sights Moby again. Boats are lowered again. Moby attacks Ahab's boat again. On the third day, another boat goes in. More religious allegory. He has risen. Moby attacks one more time, ramming the Pequod and sinking it. Ahab gets tangled up in the harpoon lines and is thrown out of his boat into a watery grave.

Ishmael survives. He's in the sea floating on a coffin. And that's about it. That's the whole story. That theme and all that it implies would work its way into more than a few of my songs.


All Quiet on the Western Front was another book that did. All Quiet on the Western Front is a horror story. This is a book where you lose your childhood, your faith in a meaningful world, and your concern for individuals. You're stuck in a nightmare. Sucked up into a mysterious whirlpool of death and pain. You're defending yourself from elimination. You're being wiped off the face of the map. Once upon a time you were an innocent youth with big dreams about being a concert pianist. Once you loved life and the world, and now you're shooting it to pieces.

Day after day, the hornets bite you and worms lap your blood. You're a cornered animal. You don't fit anywhere. The falling rain is monotonous. There's endless assaults, poison gas, nerve gas, morphine, burning streams of gasoline, scavenging and scabbing for food, influenza, typhus, dysentery. Life is breaking down all around you, and the shells are whistling. This is the lower region of hell. Mud, barbed wire, rat-filled trenches, rats eating the intestines of dead men, trenches filled with filth and excrement. Someone shouts, "Hey, you there. Stand and fight."

Who knows how long this mess will go on? Warfare has no limits. You're being annihilated, and that leg of yours is bleeding too much. You killed a man yesterday, and you spoke to his corpse. You told him after this is over, you'll spend the rest of your life looking after his family. Who's profiting here? The leaders and the generals gain fame, and many others profit financially. But you're doing the dirty work. One of your comrades says, "Wait a minute, where are you going?" And you say, "Leave me alone, I'll be back in a minute." Then you walk out into the woods of death hunting for a piece of sausage. You can't see how anybody in civilian life has any kind of purpose at all. All their worries, all their desires – you can't comprehend it.

More machine guns rattle, more parts of bodies hanging from wires, more pieces of arms and legs and skulls where butterflies perch on teeth, more hideous wounds, pus coming out of every pore, lung wounds, wounds too big for the body, gas-blowing cadavers, and dead bodies making retching noises. Death is everywhere. Nothing else is possible. Someone will kill you and use your dead body for target practice. Boots, too. They're your prized possession. But soon they'll be on somebody else's feet.

There's Froggies coming through the trees. Merciless bastards. Your shells are running out. "It's not fair to come at us again so soon," you say. One of your companions is laying in the dirt, and you want to take him to the field hospital. Someone else says, "You might save yourself a trip." "What do you mean?" "Turn him over, you'll see what I mean."

You wait to hear the news. You don't understand why the war isn't over. The army is so strapped for replacement troops that they're drafting young boys who are of little military use, but they're draftin' ‘em anyway because they're running out of men. Sickness and humiliation have broken your heart. You were betrayed by your parents, your schoolmasters, your ministers, and even your own government.

The general with the slowly smoked cigar betrayed you too – turned you into a thug and a murderer. If you could, you'd put a bullet in his face. The commander as well. You fantasize that if you had the money, you'd put up a reward for any man who would take his life by any means necessary. And if he should lose his life by doing that, then let the money go to his heirs. The colonel, too, with his caviar and his coffee – he's another one. Spends all his time in the officers' brothel. You'd like to see him stoned dead too. More Tommies and Johnnies with their whack fo' me daddy-o and their whiskey in the jars. You kill twenty of ‘em and twenty more will spring up in their place. It just stinks in your nostrils.

You've come to despise that older generation that sent you out into this madness, into this torture chamber. All around you, your comrades are dying. Dying from abdominal wounds, double amputations, shattered hipbones, and you think, "I'm only twenty years old, but I'm capable of killing anybody. Even my father if he came at me."

Yesterday, you tried to save a wounded messenger dog, and somebody shouted, "Don't be a fool." One Froggy is laying gurgling at your feet. You stuck him with a dagger in his stomach, but the man still lives. You know you should finish the job, but you can't. You're on the real iron cross, and a Roman soldier's putting a sponge of vinegar to your lips.

Months pass by. You go home on leave. You can't communicate with your father. He said, "You'd be a coward if you don't enlist." Your mother, too, on your way back out the door, she says, "You be careful of those French girls now." More madness. You fight for a week or a month, and you gain ten yards. And then the next month it gets taken back.

All that culture from a thousand years ago, that philosophy, that wisdom – Plato, Aristotle, Socrates – what happened to it? It should have prevented this. Your thoughts turn homeward. And once again you're a schoolboy walking through the tall poplar trees. It's a pleasant memory. More bombs dropping on you from blimps. You got to get it together now. You can't even look at anybody for fear of some miscalculable thing that might happen. The common grave. There are no other possibilities.

Then you notice the cherry blossoms, and you see that nature is unaffected by all this. Poplar trees, the red butterflies, the fragile beauty of flowers, the sun – you see how nature is indifferent to it all. All the violence and suffering of all mankind. Nature doesn't even notice it.

You're so alone. Then a piece of shrapnel hits the side of your head and you're dead.
You've been ruled out, crossed out. You've been exterminated. I put this book down and closed it up. I never wanted to read another war novel again, and I never did.

Charlie Poole from North Carolina had a song that connected to all this. It's called "You Ain't Talkin' to Me," and the lyrics go like this:

I saw a sign in a window walking up town one day.
Join the army, see the world is what it had to say.
You'll see exciting places with a jolly crew,
You'll meet interesting people, and learn to kill them too.
Oh you ain't talkin' to me, you ain't talking to me.
I may be crazy and all that, but I got good sense you see.
You ain't talkin' to me, you ain't talkin' to me.
Killin' with a gun don't sound like fun.
You ain't talkin' to me.


The Odyssey is a great book whose themes have worked its way into the ballads of a lot of songwriters: "Homeward Bound, "Green, Green Grass of Home," "Home on the Range," and my songs as well.

The Odyssey is a strange, adventurous tale of a grown man trying to get home after fighting in a war. He's on that long journey home, and it's filled with traps and pitfalls. He's cursed to wander. He's always getting carried out to sea, always having close calls. Huge chunks of boulders rock his boat. He angers people he shouldn't. There's troublemakers in his crew. Treachery. His men are turned into pigs and then are turned back into younger, more handsome men. He's always trying to rescue somebody. He's a travelin' man, but he's making a lot of stops.

He's stranded on a desert island. He finds deserted caves, and he hides in them. He meets giants that say, "I'll eat you last." And he escapes from giants. He's trying to get back home, but he's tossed and turned by the winds. Restless winds, chilly winds, unfriendly winds. He travels far, and then he gets blown back.

He's always being warned of things to come. Touching things he's told not to. There's two roads to take, and they're both bad. Both hazardous. On one you could drown and on the other you could starve. He goes into the narrow straits with foaming whirlpools that swallow him. Meets six-headed monsters with sharp fangs. Thunderbolts strike at him. Overhanging branches that he makes a leap to reach for to save himself from a raging river. Goddesses and gods protect him, but some others want to kill him. He changes identities. He's exhausted. He falls asleep, and he's woken up by the sound of laughter. He tells his story to strangers. He's been gone twenty years. He was carried off somewhere and left there. Drugs have been dropped into his wine. It's been a hard road to travel.

In a lot of ways, some of these same things have happened to you. You too have had drugs dropped into your wine. You too have shared a bed with the wrong woman. You too have been spellbound by magical voices, sweet voices with strange melodies. You too have come so far and have been so far blown back. And you've had close calls as well. You have angered people you should not have. And you too have rambled this country all around. And you've also felt that ill wind, the one that blows you no good. And that's still not all of it.

When he gets back home, things aren't any better. Scoundrels have moved in and are taking advantage of his wife's hospitality. And there's too many of ‘em. And though he's greater than them all and the best at everything – best carpenter, best hunter, best expert on animals, best seaman – his courage won't save him, but his trickery will.

All these stragglers will have to pay for desecrating his palace. He'll disguise himself as a filthy beggar, and a lowly servant kicks him down the steps with arrogance and stupidity. The servant's arrogance revolts him, but he controls his anger. He's one against a hundred, but they'll all fall, even the strongest. He was nobody. And when it's all said and done, when he's home at last, he sits with his wife, and he tells her the stories.


So what does it all mean? Myself and a lot of other songwriters have been influenced by these very same themes. And they can mean a lot of different things. If a song moves you, that's all that's important. I don't have to know what a song means. I've written all kinds of things into my songs. And I'm not going to worry about it – what it all means. When Melville put all his old testament, biblical references, scientific theories, Protestant doctrines, and all that knowledge of the sea and sailing ships and whales into one story, I don't think he would have worried about it either – what it all means.

John Donne as well, the poet-priest who lived in the time of Shakespeare, wrote these words, "The Sestos and Abydos of her breasts. Not of two lovers, but two loves, the nests." I don't know what it means, either. But it sounds good. And you want your songs to sound good.

When Odysseus in The Odyssey visits the famed warrior Achilles in the underworld – Achilles, who traded a long life full of peace and contentment for a short one full of honor and glory – tells Odysseus it was all a mistake. "I just died, that's all." There was no honor. No immortality. And that if he could, he would choose to go back and be a lowly slave to a tenant farmer on Earth rather than be what he is – a king in the land of the dead – that whatever his struggles of life were, they were preferable to being here in this dead place.

That's what songs are too. Our songs are alive in the land of the living. But songs are unlike literature. They're meant to be sung, not read. The words in Shakespeare's plays were meant to be acted on the stage. Just as lyrics in songs are meant to be sung, not read on a page. And I hope some of you get the chance to listen to these lyrics the way they were intended to be heard: in concert or on record or however people are listening to songs these days. I return once again to Homer, who says, "Sing in me, oh Muse, and through me tell the story."

青:
歌は聴く者を感動させることができるかどうか、それが一番重要なんだ。歌の意味なんて、僕は知らなくていいんだ。

赤:
しかしながら、歌と文学は違う。歌は、読まれることではなく、歌われることを想定している。シェイクスピア演劇の言葉は、舞台の上で演じられることを想定している。それは、曲の歌詞が紙上で読まれることではなく、歌われることを想定しているのと同じように。僕としては、歌詞を本来の意図した形で聴く機会を持ってもらいたい。コンサートでも、レコードでも、今時の聴き方でもなんでも。

青いとこと赤いとこを訳してみた。
密かに、on the stageとon a pageで韻を踏んでいるのがニクイね
ということで、ディランが言うとります。
「ライブを観に来んさい」と
皆さん、6月16日(金)にワンマンライブがありますよ!
是非、聴きにいらしてください

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2017年06月05日

IMG_1874一昨日一軍デビューし、初打席でホームランを放ったバティスタ選手を、昨日、ここで褒めたばかりだが、どうやらあの程度の褒め方では足りなかったようだ。
なんと、昨日も6回2死1塁という場面で代打で登場し、な、な、なんと!ホームランを放ったのだ!
恐るべしバティスタ!
2打席連続ホームラン。
ホームラン打率10割
噂では、守備はサッパリだという
なので、火曜日から始まる日ハム戦でDHとして出場するに違いない。
さて、打順は何番になるのかな?
何番でも怖い存在だ!
いやー、それにしても、楽しみ
もちろん、クレートもね

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2017年06月04日

昨日一軍デビューしたカープのバティスタ選手。
クレート初打席でホームランって、これ以上ないスタートじゃね。
一振りでヒーローインタビューって、嬉しいねぇ。
もう一つ嬉しいことがあった。
それは、スペイン語通訳のクレートさん。
バティスタと同じくカープアカデミー出身でブルペン捕手兼通訳らしい。
通訳と言いながら、日本語はかなり怪しく、彼の日本語を通訳する通訳が要りそう
しかし、一生懸命盛り上げたいという気持ちは十二分に伝わってきて、超好感度
クレートさんの出番を多くするためにも、バティスタ、頑張ってくれ!

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2017年05月26日

IMG_9849英国マンチェスターで起こったテロ事件。
罪のない音楽好きの多くの若者たちが犠牲となった。
可哀想過ぎる。
本当に可哀想過ぎる。
アリアナ・グランデは、6月までの公演を中止するという。
テロリストよ、お前たちだって好きな曲があるだろう。
大好きなアーティストがいるだろう。
音楽を作る人間は、いつか聴いてもらえるかもしれない、いつか必要としてくれるかもしれない誰かのために曲を作り、演奏し、歌ってるんだ。
その誰かは、テロリストよ、お前たちなのかもしれないのにだ

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2017年05月08日

IMG_9831多くの方がホッとしていると思います。
とりあえず、良かったと。

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2017年04月16日

IMG_9497コールドプレイ@東京ドーム
若者に混じって楽しみます
アリーナではなくスタンドなので、ずっと立ちっぱなしということはないと思うのだが、周りが立つとそうなってしまう可能性は十分ある
サイモン&ガーファンクル、ビリー・ジョエル、イーグルスはゆっくり座って鑑賞できたけど、3年前新木場Studio Coastで観たエド・シーランはずっとスタンディング...コールドプレイはどうなんじゃろう...
ま、どうであれ、生"Fix You"は楽しみだなぁ
何気に昨日のダイソンと英国つながりじゃね

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2017年04月04日

朗報
大ちゃん属するジャズバンド"Tri4th"が、フランスはヴィエンヌで毎年開催されるジャズフェスティバルに出演することが決まった模様!

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フランス語なので読めないのが残念だが、こちらのサイトによると、フェスティバル開催中、ヴィエンヌの街はジャズ一色に染まるようだ。
名だたるアーティストを招聘して楽しむだけでなく、新人発掘の場でもあるらしいので、もしかして昨年Tokyo Jazz Festivalに出演した成果か!?

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今年の開催期間は6月29日から7月13日で、大ちゃんたちは7月5日に出演する模様。
フェスティバルの出演バンド紹介ページに"Sand Castle"のPVが掲載されているが、こういった国際的な舞台では、着物と漢字の多用が生きてくるねぇ




フランスかぁ。
また行きたいのぉ

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2017年02月08日

ドラマの話。
密かに「カルテット」が面白い。
「逃げ恥」の次に始まったドラマで、まったく期待していなかったのだが、意外に面白いので楽しませてもらっている。
しかしながら、「ダウントンアビー」の面白さには足下にも及ばない
IMG_8832今、シーズン5をNHK総合でやっているが、最終シーズンの6も「スターチャンネル」かどこかでやってるみたい。
早く見たいような、終わってしまうのが悲しいような...
ロケ地であるハイクレア・カースル(Highclere Castle)、密かに行ってみたい

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2017年02月01日

IMG_8813カナダのトルドー首相の言葉。

「迫害、恐怖、戦争から逃れようとしている人たちへ。信仰にかかわらず、カナダ人はあなたたちを歓迎します。多様性は私たちの力です」

To those fleeing persecution, terror & war, Canadians will welcome you, regardless of your faith. Diversity is our strength.


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2017年01月31日

トランプ米大統領は、21世紀のヒットラーになりよります。
「景気を良くしてくれるのなら、人権なんか要らない」
そういう選択をした米国民よ、恥を知りなさい!
アメリカファースト?
いやいや、あなたたちは、ただのマネーファースト。
不満の原因を、他国、異人種、異宗教のせいにするのは、狂政治家の常套手段。
壁を作れば自分らの生活が良くなると、本気で信じてるのか?
ユダヤ人弾圧と同じじゃないか
IMG_8815トランプと対局の価値観を見せてくれた黒田博樹投手。
米国人には黒田の行為は到底理解できない。
何故なら、お金以上の価値あるものを知らないから。
お金より遙かに大切なもの、遙かに価値あるもの、黒田はそれを知っていたから、帰って来てくれたのだ。

トランプ派じゃない米国人よ、頑張って、早いこと彼を辞めさせてくれ。
頼む。
彼は間違いなく、途中で辞める。
何故なら、彼に理想はないから。

トヨタよ、メキシコに工場を作りんさい。
ヒットラーの言うことなんて、聞いちゃいけん!
大丈夫!絶対、彼は辞めるから!

世界各国の首脳の方々、人類の大切なものを守ってくだされ。
何しろこのヒットラー、核のボタンを持っとりますから...

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2017年01月23日

IMG_8757トランプ氏の大統領就任から一夜明けた米東部時間21日、全米各地で、いや、世界60カ国で反トランプデモが行われた。
トランプ氏の人種差別的、女性蔑視的発言への抗議だ。
この60カ国に日本が含まれているかどうかを明記した記事を見つけることはできなかったが、2016年の男女平等度ランキングにおいて、日本は111位....なるほど、やはり日本はかなり遅れた国なんじゃね。
最大の原因は何なんだろう...
写真は、国連プラザ近くのデモに参加しているダイアン・バーチ


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2017年01月12日

IMG_8677オバマ大統領が地元シカゴにて、大統領としての最後の演説を行った。
ニュースでしか見ていないが、やはりこの方は抜群に演説が上手い。
もちろん内容があるからだろうが、間の取り方とか絶妙で、思わず引き込まれる。
次期大統領批判が出るか!?との注目もあったようだが、話は終始、民主主義の大切さを訴えるものだったらしい。
流石だ。
オバマ大統領の最大の功績は、やはり広島を訪れたことだろう。
誰よりも高く掲げた理想に、全力で取り組んできたんだと思う。
米国大統領でさえ、世界を良い方向に進ませるのは、難しいのだ。
世界をガッカリさせることは、誰でも、簡単にできるのに...

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2016年11月10日

米国大統領選挙でトランプ氏が勝利した。
IMG_1787暴言王のトランプ氏が、まさかの勝利
いや、まさかではない。
日本のマスメディアでは、トランプ氏の劣勢を多く報じていたが、ネットでは随分前からトランプ氏優勢の文字が多く見られていた。
なので、せめて政治家には「まさか」とは言ってもらいたくない。
あの数々の暴言は作戦だと、だれもが分かっていたのに、本当に狙い通りにいくとは...
よっぽど不満がたまっていたということか…
トランプ氏が勝ったというより、クリントン氏が負けたというのが正しいのかもしれない。

ただ、なんとなく、途中で辞めそうな気がするんだよなぁ。

投票の経緯。
一瞬、クリントン氏が上回った時があったが、ここで逆転してからはずっとトランプ氏がリードしたままだった。
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2016年11月09日

米大統領選挙。
史上最低の泥試合とか言われてるらしいが、どうなるのだろう...

一方、日本では、博多駅前で大陥没事故が発生!
IMG_1761怪我人が出なかったのが不幸中の幸い。
しかし、穴の近くのビルも建て直す必要があるんじゃないのかなぁ。

関係ないが、福岡市長がえらい若いので、驚いた。

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2016年10月23日

ボブ・ディランのノーベル賞受賞について
ネット情報によると、ディランの受賞に対して文学界から批判的な声も上がっているんだとか。
ふむ。
一方、受賞決定後もディランが沈黙を続けていることについて、スウェーデン・アカデミー(選考委員会)の一員(ペル・ワストベルイ氏)が「ディランを傲慢だ」と非難したとも。
ふむ。
IMG_8033ディランは何もしてないのに、批判、非難を受けて、いい迷惑だ。
"沈黙"ったって、批判があることに対して、何かしら思うことがあってかもしれないのに、いきなり非難して、どっちが傲慢なんや。
迷惑ばっかかけといて、なんやその態度
言っておくが、ノーベル賞なんかより、ディランの方がよっぽど上よ。
ノーベル賞が権威を失いたくないのなら、ペル・ワストベルイ氏とやらを選考委員から外した方がええんじゃないん?
もっとも、この意見も、所詮はネット情報に基づいてのものでしかなくて、真相は全然違うところにあるんかもしれんけどね。

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2015年12月14日

IMG_1144フィギュアスケートのグランプリ(GP)ファイナル、ショートでトップに立っていた羽生くんは、フリーでも219・48点を叩き出し、トータル330・43点で再び自身の世界記録を更新した。
一人、次元が違うところにいたね。
羽生くんは当たり前のように凄かったけど、今回、宇野昌磨くんが良かったね。

IMG_1139「おー」
「ほう」
と何度も唸らせてくれた。
今シーズン、毎回、滑るごとに成長しまくっている宇野くん。
ジャンプもだけど、スケーティング自体が良くなっていて、表現力が豊か。
意外という気持ちが強かったからか、えらく感動した。
ただ、多分に、曲の力も大きいかもしれない。
「トゥーランドット」、あの曲はほんと劇的。
もっていかれるんよね。

一方、女子は宮原知子選手が2位に輝いたが、真央ちゃんは6位に終わった。
試合後、真央ちゃんは、体調不良で急遽帰国の途についたとか。
胃腸炎?
可哀想に。
復帰して、最初はスケートを楽しんでいたのに、徐々に笑顔が消えたね。
競技だから勝ちにこだわるのは当然だろうけど、もっとスケートを楽しんで欲しいのぉ。

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LIVE Schedule

★吉祥寺Manda-la2★
7月27日(金)

8月20日(月)

★広島凱旋ライブ2018★
8月24日(金)@LIVE JUKE

8月25日(土)@Antique

Tatsuya 1st シングル
"Fifteen"
15th, Mar, 2015 released
ご購入はこちら↓
Tatsuya's 4thアルバム
"Utautai"
13th, Jun, 2014 released
ご購入はこちら↓ Catcher_jacket
"Utautai"収録曲
「こゝろ」PV


Tatsuya's 3rdアルバム
"Slainte"
ご購入はこちら↓ Catcher_jacket
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